Beste 60plusEndusser, beste reiziger,
We hopen dat het goed met je gaat in deze onrustige en onzekere tijden. Met jouw gezondheid en die van je dierbaren. De ontwikkelingen rondom het Coronavirus volgen elkaar snel op en wij begrijpen dat je hier veel vragen over hebt. Wij proberen iedereen zo goed en zo snel mogelijk te informeren. Wij vragen hiervoor jouw begrip en proberen je op deze pagina alvast zo goed als we kunnen te informeren.
Ontwikkelingen m.b.t. het Coronavirus en reizen
Wij houden de ontwikkelingen met betrekking tot het Coronavirus scherp in de gaten. We volgen de informatie van het RIVM, de adviezen van Buitenlandse Zaken en hebben nauw contact met de VvKR/ANVR (de brancheverenigingen voor reisorganisaties in Nederland) en onze lokale vertegenwoordigers. Zoals je weet hebben veel landen ingrijpende maatregelen genomen om het Coronavirus in te dammen. Dit heeft ook grote gevolgen voor de geboekte reizen en onze evenementen in eigen land. Door de huidige situatie kan het helaas voorkomen dat je reis, waar je vast naar uitkijkt, misschien niet door kan gaan. Als dit zo is, nemen we z.s.m. contact met je op. Let op: we contacteren al onze reizigers op volgorde van vertrekdatum.
Vertrek je na 1 juli 2020?
Heb je een reis bij 60plusEndus geboekt en vertrek je na 1 juli 2020? Hiervoor geldt het “wait & see” principe. Zolang er 2 weken voor vertrek geen negatief reisadvies geldt voor de vakantiebestemming en wij de reis kunnen uitvoeren gaat de reis gewoon door. Ook hier volgen wij het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, het advies van onze lokale vertegenwoordigers en de VvKR/ANVR. Wanneer wij de reis, of onderdelen hiervan, niet kunnen uitvoeren nemen wij contact met je op en bieden we je de gelegenheid om de reis om te boeken naar een latere datum of de reis in te wisselen voor een GGTO-Corona-voucher, die je binnen een jaar na afgifte als (aan)betaling kunt gebruiken voor een nieuwe boeking van de geannuleerde reis.
Omboeken?
Wil je jouw reis met vertrek toch nu nu al omboeken? Dan kun je contact met ons opnemen en zullen wij samen de mogelijkheden bespreken.
Annuleren?
Je kunt altijd je reis annuleren. Als je zelf annuleert kun je echter geen aanspraak maken op een Corona-voucher. Wil je de reis toch nu al annuleren? Dat kan altijd, maar dan zijn we genoodzaakt de 60plusEndus-annuleringsvoorwaarden (Algemene Voorwaarden) aan te houden.
Wij zitten in een ongekende situatie die we als reisorganisaties nog nooit hebben meegemaakt. We vragen je begrip voor deze situatie die ons allen overvalt en we proberen voor een ieder een zo goed mogelijke oplossing te vinden. Natuurlijk voor onze klanten, maar ook voor onze lokale agenten, hotels en vervoerders.
—————–
Veel gestelde vragen met betrekking tot het Coronavirus
Q: Wat is de Corona-voucher en hoe is deze tot stand gekomen?
A: Omdat de coronacrisis een zeer uitzonderlijke situatie is, is samen met de VvKR/ANVR en de GGTO/SGR besloten om bij annuleringen vanwege het coronavirus een speciale voucher uit te geven. Deze heeft de waarde van de betaalde reissom inclusief de verplichte bijdrage aan het calamiteitenfonds, blijft tot een jaar na uitgifte geldig en is van toepassing op alle 60plusEndus-reizen. De GGTO staat garant voor de waarde van je voucher. Op deze manier kun je alsnog later in het jaar op reis gaan. Kijk voor meer informatie op www.stichting-ggto.nl.
Q: Is 60plusEndus aangesloten bij een branchevereniging en een garantiefonds en wat betekent dat voor mij als reiziger?
A:Ja, 60plusEndus is lid van de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR). Dat betekent dat je er zeker van kunt zijn dat alles goed geregeld is. Goede voorwaarden, verantwoord op reis. De GGTO (Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators) zorgt ervoor dat je altijd je geld terug krijgt in het geval dat 60plusEndus failliet gaat en je reis daardoor niet door kan gaan. Dat is misschien een prettig gevoel.
Q: Ik heb een reis geboekt, hoe blijf ik op de hoogte?
A: bij nieuws of bij belangrijke veranderingen sturen we al onze reizigers direct een bericht. Uiteraard mag je ons ook altijd bellen of mailen als je vragen hebt. We hebben er begrip voor als je vragen hebt en staan je graag ter woord.
Q: Kan 60plusEndus gebruik maken van een voucher in plaats van restitutie van de reissom in geld?
A: Ja dat kan. De Corona-voucher is ontwikkeld door de brancheverenigingen VvKR/ANVR. De voucher wordt – gelet op de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren – gezien als een passende oplossing: dit wordt erkend door zowel de Europese Commissie als het Ministerie van Economische Zaken. Daarnaast heeft de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) meegekeken bij de voorwaarden die aan de Corona voucher zijn verbonden. Tenslotte biedt de GGTO op basis van haar bestuursbesluit dekking voor de vanaf 16 maart jl. uitgegeven Corona-voucher.
Q: Mijn rechtsbijstand verzekering geeft aan dat ik de voucher niet aan hoef te nemen. Graag wil ik dus geld terug voor mijn annulering.
A: Er zijn bijzondere situaties denkbaar waarin het niet redelijk is om partijen te houden aan afspraken uit een overeenkomst. Indien de omstandigheden zodanig uitzonderlijk zijn, kan dit zelfs bepalingen uit de wet opzij zetten. De coronacrisis, de onvoorziene ontwikkelingen en de impact daarvan betreffen een dergelijke uitzonderlijke situatie. Dit is ook de reden dat overheden en toezichthouders in Europa, Nederland en andere landen wereldwijd de uitgifte van een Corona-voucher steunen. De Corona-voucher is in deze crisis een tijdelijke oplossing, die een redelijk en gerechtvaardigd evenwicht biedt tussen de belangen van consumenten en reisorganisaties.
Q: Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?
A: De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door jouw betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. Wordt de reissom van je nieuwe vakantie duurder? Dan betaal je zelf het verschil bij. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan blijft het restbedrag op jouw voucher staan.
Q: Mijn betalingstermijn vervalt binnenkort, moet ik dan het restant van mijn reissom betalen?
A: Ja, de vervaldatum van je betaling vind je op je factuur en is normaliter 6 weken voor (de oorspronkelijke) vertrekdatum. Het tijdig betalen van je reis wordt ook geadviseerd door VvKR en GGTO, zodat reizen goed voorbereid kunnen worden. 60plusEndus is aangesloten bij GGTO, dus de je reissom/betaling is hierdoor ten alle tijden gewaarborgd.
Q: Hoe lang blijft de voucher geldig?
A: De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.
Q: Heeft de geldigheid betrekking op de boekingsdatum of de vertrekdatum van de nieuwe reis?
A: Je hebt een jaar de tijd om een nieuwe reis te boeken. De nieuwe vertrekdatum mag dus ook ná de geldigheid van de voucher zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan.
Q: Is de voucher persoonsgebonden? Of mag deze ook overgedragen worden?
A: De voucher is persoonsgebonden, je mag deze niet overdragen naar iemand anders. Het is wel mogelijk om de (restant)voucher over te dragen aan een (andere) deelnemer van de oorspronkelijke boeking en onder de voorwaarde dat dit vooraf kenbaar wordt gemaakt aan 60plusEndus.
Q: Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een boeking?
A: Zodra je weet welke reis je wilt gaan maken, kun je contact opnemen met 60plusEndus. Wij zullen dan samen je nieuwe reservering maken en het verder administratief in orde maken.
Q: Ik heb een dagtour of workshop geboekt, welke (Corona-)voorwaarden gelden dan?
A: Ook voor dagtours en workshops houden wij de ontwikkelingen met betrekking tot het Coronavirus scherp in de gaten en volgen we de informatie van het RIVM. Onze dagtours en workshops hebben momenteel grotendeels doorgang. We hebben waar nodig de groepsgrootte aangepast, zodat we de 1.5 meter afstand kunnen garanderen. Ook op boten, in de horeca en bij rondleidingen houden we 1.5 meter afstand. We vragen onze deelnemers om thuis te blijven bij verkoudheidsverschijnselen en daarnaast om alle overige Coronamaatregelen in acht te nemen.
Q: Mijn evenement is verplaatst, wat nu?
A: Als een evenement wordt verplaatst binnen 13 maanden na de oorspronkelijke datum, dan blijft je reservering gewoon geldig. Kun je niet op de vervangende datum, dan krijg je je aankoopbedrag terug in de vorm van een voucher, een digitaal tegoed. De voucher is tenminste 12 maanden geldig.
Q: Hoe lang is mijn voucher geldig?
Als je je voucher niet kunt gebruiken, heb je het recht om je geld terug te vragen. Wanneer het geld wordt teruggestort, hangt ervan of het een verplaatst of een afgelaste activiteit is.
Heb je een vraag, wil je meer informatie of persoonlijk contact? Je kunt ons altijd bellen, mailen of chatten.
Of bekijk de veelgestelde vragen
Wil je het gratis 60plusEndus Magazine ontvangen? Als je je hier inschrijft, sturen we je het magazine vandaag nog per email toe. We zullen je tevens wekelijks op de hoogte houden van de leukste reizen, workshops en dagtrips.
Bezoekadres (op afspraak):
Desk at Sea
Hellingweg 9A – Den Haag
Correspondentieadres:
Gevers Deynootweg 49B
2586 BD DEN HAAG
Tel. | : 070-2210187 |
: info@60plusendus.nl | |
KvK nr. | : 69361231 |